Brexit vergroot risico’s voor de transportsector

Op 31 oktober 2019 verstrijkt de deadline voor de Brexit. Op dit moment weet nog niemand welke afspraken dan gaan gelden voor de handel tussen de EU en het VK. Maar de gevolgen voor de transportsector zullen vermoedelijk groot zijn.

Nieuws
Datum: 26-08-2019

Als er een harde Brexit komt, heeft dat enorme gevolgen voor de transportsector. Het VK wordt dan een land buiten de EU en dat maakt het transport ingewikkelder. De douanecontroles worden veel uitgebreider en meer procedures leiden tot langere wachttijden. En dat heeft gevolgen voor just-in-time-delivery en bederfelijke waar. Ook kunnen internationale leveringscondities veranderd zijn, waardoor de papieren niet kloppen.

Noodmaatregel

Maar wat als er helemaal geen deal komt, geen harde en geen softe deal? Dan krijgen we te maken met een no-deal Brexit en zullen de problemen alleen maar groter zijn. De Europese Commissie wil er met een noodmaatregel voor zorgen dat vrachtwagens voor een periode van 9 maanden ritten van en naar het VK kunnen blijven uitvoeren. Ook zou u dan binnen het VK moeten kunnen blijven rijden.  Maar het Europees Parlement en de Europese Raad moeten deze noodmaatregel nog goedkeuren. En de regeling wordt alleen van kracht als het VK vergelijkbare maatregelen treft.

Inklimmers

Niet alleen de langere wachttijden zijn een probleem. Transport en Logistiek Nederland (TLN) krijgt nu al vaak signalen over inklimmers: mensen die in vrachtwagentrailers, containers of laadbakken worden gevonden. De vrees is dat dit risico groter wordt bij een harde of een no-deal Brexit. Door het tekort aan beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens, moeten chauffeurs nu al vaak noodgedwongen op slecht bewaakte en verlichte parkeerplaatsen langs de snelweg staan. Inklimmers kunnen dan gemakkelijk bij de vrachtwagen komen. TLN is bang dat een harde Brexit een extra stroom inklimmers bij Hoek van Holland op gang brengt, omdat de doorlooptijden bij de haven en de ferries voor vrachtwagens langer worden.

Verzekering opnieuw bekijken

De Brexit vormt een goede aanleiding om weer goed naar uw transportverzekeringen te kijken. Want uw risico’s nemen toe, zowel door de lange doorlooptijden (bedorven of niet tijdig afgeleverde producten) als door de inklimmers (opengesneden trailers, beschadigde goederen). U kunt bovendien een boete krijgen als u iemand (onopzettelijk) zonder geld en papieren de grens over helpt.

Wilt u uw transportverzekering laten doorlichten op Brexitrisico’s? Neem dan contact op met ons kantoor.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.